TikTok er en mobilapp som lar brukere lage korte 15-sekunders videoklipp. I 2019 overgikk TikTok Instagram som verdens nummer 1-app for deling av bilder og videoer. I følge en fersk studie hadde TikTok i 2021 omtrent 656 millioner globale brukere. Dette tallet ble anslått å øke med rundt 15 prosent fra år til år, og nå 755 millioner brukere i 2022.
Med mer enn 60 % av TikTok-brukerne som Gen Z, henvender yngre brukere seg nå til TikTok i stedet for Google for oppdagelsesformål. Med så mye oppmerksomhet som rettes mot TikTok, er det fornuftig at markedsførere også legger merke til det. Og med den riktige tilnærmingen kan du utnytte all hypen rundt TikTok for å øke den organiske søketrafikken din og få potensielle kunder til nettstedet ditt.
Her er en liste over trinn du må følge når du optimaliserer TikTok-innholdet ditt for SEO:
BRUK HASHTAGS
Hashtags (#) brukes til å kategorisere innhold innenfor en spesifikk nisje. De lar brukere finne relaterte innlegg raskt. For eksempel er #TikTok en hashtag for alle TikTok-videoer.
Ved å bruke hashtags kan du målrette søkeord som er relevante for merkevaren din. Dette gjør det lettere for publikum å finne innholdet ditt når de søker etter lignende emner.
INKLUDERE SØKEORD
Nøkkelord er ord eller uttrykk som beskriver videoen din. Når du lager videoen din, sørg for å inkludere disse nøkkelordene i beskrivelsen.
For eksempel, “#TikTok #ViralVideo” beskriver en video som snakker om TikTok og bruker søkeordsetningen “viral video.”
LAG VIDEOER MED RELEVANT INNHOLD
Du kan også bruke nøkkelord for å lage videoer som inneholder informasjon som er relevant for din nisje.
En treningskanal kan for eksempel lage en video kalt «Beste treningstips for nybegynnere» og snakke om de beste treningsrutinene for nybegynnere.
Denne typen video er svært rettet mot nybegynnere og gir nyttig informasjon.
LEGG TIL VISUELLE ELEMENTER
Å legge til visuelle elementer som bilder og GIF-er kan bidra til å fortelle en historie og trekke seere inn.
Hvis du for eksempel legger til et bilde av deg selv som holder et trofé eller spiller sport, kan det gi videoen din personlighet.